Frågor

Fick några frågor om skolan här och lite annat som jag ska svara på men först så vill jag bara säga att om det är någon som har några frågor eller sånt så är det brara att fråga, jag blir bara glad om ni är intresserade och om jag kan hjälpa någon som funderar på att åka iväg så fråga på!
 
Nu: Här I Australien läser jag konst, musik, engelska, "outdoor education" ( typ äventyrs grejer) Geografi och fotografi. Det kan vara lite svårt att hänga med på alla genomgångar och ibland så missar jag hela grejen för att läraren använder något konstigt ord men eftersom jag mest har praktiska lektioner där jag målar, spelar intrument eller är ute i skogen så upplever iallafall jag att skolan inte är så svår eller jobbig, för det mesta är det bara kul! Det är också en lite lägre nivå här jämfört med Sverige och jag går med året yngre så det hjälper också jättemycket plus att lärarna inte förväntar sig något av mig för det mesta, de förstår om jag inte hänger med hela tiden. Ungdomarna här stressar jättemycket med skolan och läxor men som jag upplever det är det väldigt lite plugg men man gör inte så mycket på lektionerna här och för det mesta har lärarna ingen kontroll på eleverna så då måste alla göra sina uppgifter hemma istället. Det är så himla annorlunda från vad jag är van vid i Sverige! 
 
Presentationer: Jag kommer göra en muntlig presentation för Rotary ( organisitationen jag åkte hit med) Om några veckor och den kommer handla om Sverige, Gällivare, MIg själv och min familj. Sen kommer jag mest troligt prata om att vara utbytesstudent för några klasser på min skola, de lite yngre gissar jag. Innan jag åker hem kommer jag prata om mitt år på ett Rotary möte också. Mycket av utbytesåret kretsar kring att träffa nya människor och vara öppen och intresserad och då måste man också våga prata inför folk och varje vecka hamnar jag i situationer där jag måste ta mod och prata med nytt folk. Det är både läskigt och hur kul som helst! 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: amanda

åh kul att du svarade, jag har funderat ett tag om jag ska åka till australien , usa eller spanien.
Dock lite nervös för intevjun man ska göra innan man åker(?) och om det kommer någon muntlig , men det verkar kul ändå. är det några obligatoriska ämnen som du var tvungen att läsa eller fick du välja allt själv? :)

2012-09-09 @ 17:09:58
Postat av: Anonym

och vad hade du för betyg i engelska... hehe är lite osäker på om min engelska skulle räcka. gåår i 9an och har C motsvarar ett vg ungefär

2012-09-09 @ 17:19:18
Postat av: Farmor

Å vilka roliga ämnen. Verkar passa bra för dej som är så praktiskt pysslig och duktig på allt du tar dej för. Att kunna prata inför många människor är jättebra och något du kommer att ha stor nytta av genom livet. Jag brukade alltid tänka (när jag skulle hålla föredrag eller så) att "det är ju bara jag som vet vad jag tänkt säga och det är jag som är bäst på just det" = tog bort det mesta av nervositeten!
Kram - återigen KAN DU MAILA DIN POSTADRESS TILL MEJ?

2012-09-10 @ 10:28:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0